måndag 24 oktober 2011

Har halkat in på en väldigt bra och informativ blogg, den heter genrep, följande hittade jag där i en text om utmattning/ gå in i väggen:

"En doktor jag träffat, med ADHD som specialitet, menar att ADHD och utmattning i princip är samma sak. En person med en svår ADHD är, enligt hans sätt att se, konstant utmattad pga att hjärnan och nervsystemet ständigt blir överbelastade. Det här beror bl.a på hjärnas svårigheter att filtrera bort syn- och hörselintryck som är ovidkommande – allt processas på samma prioritetsnivå, fast vi egentligen behöver koncentrera oss på något helt annat. Lägg till att vi redan från början har ett något sämre arbetsminne än de flesta andra, vilket också gör att vi tappar tråden lättare, så förstår du en del av grogrunden till att hamna i ett utmattningstillstånd. Vi får aldrig någon ro utan måste extraanstränga oss hela tiden."

Nu förstår jag varför jag är så trött hela tiden, jag som brukade vara överallt..... För hela artikeln och länk till del1 samt annat matnyttigt gå till:

http://genrep.wordpress.com/2010/02/07/utmattning-och-adhd-gar-hand-i-hand-del-2/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar